Op 1 oktober 2013 is mijn vader, de opa van Bas Troost, plotseling overleden. Bas is een kind met een verstandelijke beperking, autisme en ADHD en is 14 jaar. Bas heeft twee maal mee gedaan aan dolfijntherapie. De eerste keer in 2008 en nog een herhaling in 2011.

De opa van Bas heeft gezien hoeveel goeds dolfijntherapie voor Bas en ons als gezin gedaan heeft en wat het heeft betekent voor de ontwikkeling van Bas met name in de communicatie.

De opa van Bas droeg daarom de Stichting SAM ook een warm hart toe.
Daarom hebben wij besloten om bij de uitvaart een donatie te vragen voor de Stichting SAM i.p.v. bloemen. Dit heeft een totaal bedrag van 475 euro opgeleverd.

Opa Bas

We worstelden erg met de vraag hoe gaan we Bas vertellen dat zijn opa niet meer leeft en hoe kunnen wij hem goed voorbereiden op de uitvaart.
Bas woont sinds 2010 niet meer thuis maar op woongroep de Kreken die hoort bij Woonboerderij Westenrijck in Zuidland.

We zijn naar Bas toe gegaan en hebben hem verteld dat opa niet meer leefde.
Opa was thuis opgebaard en we hebben aan Bas gevraagd of hij opa nog wilde zien, we hebben hem daarbij verteld dat opa niet meer beweegt en ademt en dat hij een beetje koud aanvoelt.
Bas heeft heel duidelijk aangegeven dat hij opa nog 1 keer wilde zien, hij had er een mooie tekening bij gemaakt.

Om hem goed voor te bereiden op de crematie plechtigheid hebben we een picto boek gemaakt waarin per bladzijde wordt uitgelegd wat er gaat gebeuren en wanneer. Hier heeft hij veel steun aan gehad en hem is de duidelijkheid geboden die een autist nodig heeft.

Picto boek

Voor Bas was het een afgerond geheel na de plechtigheid waarna hij weer wilde overgaan tot de orde van de dag, dit is zijn veiligheid die wij respecteren omdat dit zijn wereld is. Thuis hebben we een hoekje met foto’s voor opa gemaakt, hij kijkt er niet zichtbaar naar maar het valt hem gelijk op als de foto’s er niet staan.

Als hij bij oma komt staat de urn in de tuin, hij gaat dan altijd even opa begroeten en roept dag opa. Verder hebben we heel symbolisch met de kinderen afgesproken dat opa een sterretje is en dat de ster die het hardste blinkt opa is omdat opa vast glimt van trots op zijn kleinkinderen waar hij zo gek mee was.

Dieuwertje Troost

Namens Stichting SAM veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies en natuurlijk bedankt voor de bijdrage die wij hebben ontvangen uit naam van de opa van Bas.